Beställning
Så trevligt att du besöker vår butik. Här kan du lägga din beställning men förstås även kontakta oss om du behöver mer information innan du gör ditt köp. I dagsläget har vi en manuell hantering av alla beställningar. Det betyder att vi tar hand om beställningar under vissa tider, nämligen måndag-torsdag kl. 8-16. Så om du lägger din beställning utanför dessa tider så får du vänta lite på din bekräftelse.
VIKTIGT: kontrollera alltid att bekräftelsen av din beställning kommer fram till din inkorg i e-posten. Kontakta oss om du inte fått en bekräftelse. Utebliven bekräftelse betyder troligtvis utebliven beställning till tillverkaren.
Fraktkostnad
Observera att den fraktkostnad som står på din order när du gör köpet i butiken kan komma att justeras. Det beror på var i Sverige du bor. Det tillkommer t ex ort-tillägg för transport till orter som ligger lite vid sidan av de stora vägarna och storstadstillägg för leverans till våra större städer. De som bor på en ö har också ett eget tillägg för extra kostnader i samband med transporter. I stället för att alla beställare ska betala för alla olika tillägg har vi en schablon med tillägg för fraktkostnaden till vissa zoner och postnummer.
Leverans till zon 2-6 till fasta priser.
För transport till zon 1, 7-10 samt Gotland tillkommer en extra kostnad.
Läs i tabellen nedan.
Om din ort ligger i zon 1, 7-10 eller Gotland kommer tillägget enligt nedanstående tabell att läggas på den order som kommer till din inkorg.
- I den övre tabellen: se vilken zon ditt postnummer tillhör (de första två siffrorna i postnumret).
- I den nedre tabellen: se vilket tillägg som tillkommer för leverans till din ort.
Zon 1 | Zon 2 | Zon 3 | Zon 4 | Zon 5 | Zon 6 | Zon 7 | Zon 8 | Zon 9 | Zon 10 | Gotland | |
Postnr: | 10-19, 74-76 | 58-61, 63-64, 69, 70-73, 77, 80-81 | 52-57, 65-68 | 33-39, 41-47, 50-51 | 20-31 | 7804-7805, 781-783, 7901-7907, 791-795, 820-828, 850-865, 870-873, 880-882 | 890-895, 9102, 9105-9106, 901-909, 911, 913-916, 918, 921-922, 9301-9307, 931-932, 934-937, 941-946, 950-957, 961, 971-977 | 7806, 7909, 796, 840-842 | 830-835, 9108-9109, 912, 917, 920, 923 | 9308-9309, 933, 960, 962, 980-984 |
Kan du inte se hela tabellen? Klicka här för PDF-dokument.
Pristillägg | ||||||
Volym: | Zon 1-6 | Zon 7 | Zon 8 | Zon 9 | Zon 10 | Gotland |
300 | enligt fasta priser | 250 | 250 | 300 | 850 | 2050 |
500 | 300 | 300 | 400 | 950 | 2150 | |
750 | 300 | 300 | 450 | 1000 | 2150 | |
1000 | 300 | 300 | 450 | 1000 | 2150 | |
1500 | 400 | 400 | 600 | 1150 | 2250 | |
2000 | 450 | 450 | 700 | 1250 | 2300 | |
2500 | 350 | 350 | 600 | 1150 | 2300 | |
3000 | 450 | 450 | 700 | 1250 | 2300 | |
4000 | 600 | 600 | 1000 | 1600 | 2500 |
Karta över Sveriges zoner för fraktberäkning:
Leverans
Det är viktigt att du kontrollerar godset vid leverans – eventuell synlig skada noteras direkt på fraktsedeln och dokumenteras, gärna med bild. Dold skada anmälas senast inom 7 dagar. För att få ersättning för skada behövs dokumentation, gärna bilder på både gods och emballage.
- Leverans till företag
Beställningar från företag levereras alltid till angiven leveransadress, vanligtvis dagtid mellan kl.7-16. Man bör finnas på plats när sändningen kommer, annars kan det tillkomma extra kostnader om transportbolaget måste ta tillbaka godset till terminal eller måste stå och vänta på avlastning. Man kan även göra ett tillägg på transportbeställningen om avisering, så ringer chauffören före leverans. Vi hjälper gärna till med sändningsnummer så att du kan följa din beställning på nätet.
För leveranser av större gods, t ex ackumulatortankar behövs avlyftning på plats. Detta ombesörjs av köparen. (Det beror på om lastbilen har bakgavellyft eller är en öppen bil.) - Leverans till privatperson
Paket till privatperson levereras till ombud om inget annat önskemål anges.
Större gods levereras dagtid mellan kl.7-16. Man bör finnas på plats när sändningen kommer, annars kan det tillkomma extra kostnader om transportbolaget måste ta tillbaka godset till terminal eller måste stå och vänta på avlastning. Man kan även välja att bli aviserad före leveransen – då kontaktar chauffören dig och meddelar när han tänkt komma. Vi hjälper gärna till med sändningsnummer så att du kan följa din beställning på internet och se beräknad leveransdag.
För leveranser av större gods, t ex ackumulatortankar behövs avlyftning på plats. Detta ombesörjs av köparen. (Det beror på om lastbilen har bakgavellyft eller är en öppen bil.)